Klubnapközi

április első hétvégéje, a Roma Kultúra Napja Magyarországon

A „cigányság szent ünnepének” nevezte Choli Daróczi József a minden év áprilisának első hétvégéjén megrendezendő „roma kultúra napját”. A megemlékezést első alkalommal 1993 áprilisában tartották neves cigány művészek Budapesten a Magyar Írószövetség székházában.

P1210695 P1210694 P1210724 P1210723

A roma kultúra világnapjával kapcsolatos helyszín programja a következőképpen épült fel: A foglalkozást egy mesével kezdtük, a gyerekek meghallgatták a Csudatarisznya című mesét. Megbeszéltük a tartalmát, a tanulságokat levontuk, felsoroltuk a szereplőket és a tulajdonságaikat. Ezután fontosnak tartottunk egy beszélgetőkört a cigány népmesék jellemzőiről, jó példa volt a hallott mese, mely támpontot adott a gyerekeknek. Mindenki nagyon ügyes és kreatív volt, a cigány népviselet is szóba került, nagyon részletes leírást tudtak adni a gyerekek a népviselet jellemző jegyeiről. A foglalkozás fő részében zajlott a szereplők ábrázolása, azaz bábok készítése egyéni differenciálás alapján két csoportban. Két pedagógus foglalkozott a gyerekekkel, s munkájukat még egy új kolléganő (gyógypedagógus) és egy gyógypedagógiai asszisztens segítette. Egyik csoportban a gyerekek sablonokat színeztek színes ceruzával, grafit ceruzával, illetve zsírkrétával. A másik csoportban a sablonokat színes papírokkal, fonalakkal ragasztották tele, és színes filctollakkal díszítették a szereplőket. A foglalkozás végén az elkészült alkotásokat felragasztottuk hurkapálcikákra és néhányan el is játszották a mesét a bábokkal. Végül csoportképpel zártuk a délutánt. A jó kedvhez természetesen hozzájárult a zenei aláfestés, a ropogtatnivalók, édes sütemények és üdítők egyaránt. Nagyon jó hangulatban telt a Klubnapközi, a gyerekek és felnőttek igazán jól érezték magukat.

P1210679 P1210686 P1210689 P1210718

április 2.
A Gyermekkönyvek Nemzetközi Napja

1967 óta tartják világszerte a Gyermekkönyvek Nemzetközi Tanácsának (IBBY) szervezésében, Hans Christian Andersen dán meseíró születésnapján. Megünneplésének célja, hogy a gyermekekkel megszerettessék az olvasást, a könyveket. Minden évben más-más ország vállalja az eseménysorozat szponzorálását, nevezetesen az adott ország megfogalmazza a nap jelmondatát, felkér egy neves írót, hogy ez alkalomból küldjön üzenetet a világ gyermekeinek, s egy képzőművészt, hogy tervezzen plakátot. 2001-ben Magyarország szervezte a központi rendezvényeket.

Klubnapközink megtartásakor ezt a két fő témát tettük kalapunkba. A bevezető részben a mese fontosságát kiemelve, egy gyönyörű és tanulságos mesét hallgathattak meg diákjaink pedagógus kollégáink előadásában. Borsszem Jankónk, alias Robi bácsink borsszem erejének köszönhetően átverekedte magát a vad libákon és eszességének okán övé lehetett a meseszép királylány. Ezt követően spontán kérdésekre adott válaszokkal körbejártuk a témát, (hol találkozhatsz mesékkel?, kik a mese szereplői?, kedvenc meséink), majd pedig két csoportra osztva csoportmunkában a gyerekek párosították a meséket a mese címekkel. A csoportokat úgy osztottuk be, hogy mindkét csoportban legyenek nagyon és kicsik egyaránt. A kicsik, akik még nem tudtak olvasni, mondták a mesét, a nagyok meg elolvasták a papíron lévő írást. Végül elkezdhettük a kézműves munkát.

Laura néniék csoportjában a gyerekek a magyar népmese motívumait vágták ki fantasztikus kézügyességgel. A népmese motívumainak sablonjait színes papíron körbe kellett rajzolni, majd ügyesen ollóval ki kellett vágni. Egy nagy csomagolópapírra egy nyitott könyvet rajzoltak, majd a könyv köré a kivágott motívumokat szépen elhelyezték.

Zsuzsi néni csoportja aprólékos munkával, vasalógyöngyös technikával könyvjelzőt készített. Színes gyöngyökből kirakták a tanulók az általuk elképzelt mintát, majd egyesével odamentek a tanár nénihez, aki megvasalta a gyöngyöket. Ezután színes kartonpapírból kivágták a könyvjelzőt és ráragasztották az összeforrasztott gyöngyöket.

A gyerekek nagy érdeklődéssel és élvezettel fogtak neki a munkának. Aki ügyes volt, az akár mindkét csoport munkáját kipróbálhatta. Mind a gyerekek mind a pedagógusok nagyon jól érezték magukat, a csodás munkák az iskola falát díszítik az első emeleten.