NTP-KTK-18-A-0007

A Gingalló pályázatunkról

A Józsefvárosi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Általános Iskola Gingalló című pályázata 1,5 millió forintos támogatásban részesült “A hazai kettős vagy többszörös különlegességű tehetségeket segítő tehetséggondozó programok támogatása” címet viselő pályázaton. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett tenderen a hazai köznevelési intézmények vehettek részt. A Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2018-2019. évi cselekvési programja alapján közzétett nyílt pályázat célja azon tehetséggondozó programok támogatása, amelyek keretén belül a hazai kettős vagy többszörös különlegességű tehetségeket segítő, integráló környezetben fejlesztik. Az NTP-KTK-18-A-0007 kódjelű pályázati kiírásnak eleget téve első műhely-foglalkozásunkra 2019. február 11-én kerül majd sor.

Az NTP-KTK-18-A-0007 – Gingalló program bemutatása – záró rendezvénye

2019. május 8-án Projekt- és családi nap keretében rendezett T-Faktor-Tehetségnapot és hozzá kapcsolódóan egy kiállítást tartottunk intézményünkben. A program elején ünnepélyes keretek között Jenei Andrea, intézményvezető köszöntötte a szülőket, vendégeket, köztük is a Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola Mandula osztályát, akik könyveket és könyvespolcot hoztak ajándékba.

Ezután a Szín-kör-játék – „Játszva Tanulni” dramatikus műhely diákjai adták elő Egyszer egy menőfi című darabjukat.

A délelőtt folyamán, négy helyszínen zajlottak a magyar népszokások tükrében megtartott foglalkozások, a pályázat műhelyfoglalkozásainak tematikáját követve:

– A Kéz-csodák – kézműves népi hagyományőrző műhely szekciójában a különböző természetes anyagok (peddignád, csuhé, rafia) népi feldolgozásával, valamint a pixelhobby technikával ismerkedhettek meg a csapatokba osztott tanulók és vezetőik.

– A „Cickom…” – zeneművészeti műhely és az „Így tedd rá!” – néptánc műhely közös foglalkozásán népi gyermekjátékokkal, dalokkal, zenékkel, valamint a magyar néptánc lépéseivel ismerkedhettek a csapatokba osztott tanulók és vezetőik.

– A „Süssünk, süssünk valamit!” – népi eledelek műhelyben a csoportok közösen készíthették el az ebédet követő desszertet, a különböző ízesítésű (lekváros, túrós, kakaós) palacsintákat.

– A Szín-Kör-Játék – „Játszva tanulni” műhely dramatikus játékok formájában a spontán szerepformálás alapjaival szórakoztatott kicsiket és nagyokat egyaránt.

A programon készített megannyi produktumot és alkotást tekinthették meg eztán az érdeklődők a szünetben, mely alatt állófogadást, egy pizza és palacsinta partyt tartott a vendéglátó Józsefvárosi EGYMI.

A T-Faktor elnevezésű tehetségkutató „műsor” a szünetet követően vette kezdetét, amelyen a programban részt vevő tanulók mutatták be műsorukat. A Tehetség délután a „Cickom…” – zeneművészeti műhely fellépésével indult, amikor is a tanult népi gyermekjátékokból összeállított csokrot mutatták be a tanulók. Ezt követték az „Így tedd rá!” – néptánc műhely palántái, akik különböző ugrós, botos és üveges táncokat jártak.

A Gingalló pályázatot és a Tehetségnapot egy táncházzal zártuk, ahova bárki becsatlakozhatott a jelenlévők közül.

Gingalló pályázat – hatodik műhelyfoglalkozások

A „Süssünk, süssünk valamit” sütő – főzőműhely 2019. április 26-án megtartotta rendhagyó és egyben utolsó műhelyfoglalkozását a Hagyományok Házában Kirilla Gabriella vezetésével. A program keretében a gyerekek először a kiállítás tárgyaiból összeállított játékos órán vettek rész. Ezután a lepény készítés rejtelmeibe avatták be őket. A rövid sütést követően jóízűen elfogyasztották. A program végén a gyerekek nagy örömére egy rögtönzött kis dudás előadást hallgathattunk meg. Fantasztikus élmény volt.

2019. április 29-én 6. alkalommal tartotta meg Boros Dávidné Ágota a „Cickom…”– zeneművészeti műhely foglalkozást. A tanulók ünnepi szokásokkal, népi játékokkal ismerkedhettek meg Szent György napja alkalmából.

Az „Így tedd rá!” – néptánc foglalkozás utolsó alkalmán, április 29-én a tanulók az eddig tanult lépéseket gyakorolták Markielné Mészáros Márta vezetésével. A lányok üveggel a fejükön, a fiúk bottal a kezükben járták a táncot.

2019. április 29-én a „Kéz-csodák” – kézműves népi hagyományőrző műhely záró alkalmán tavaszi képet készítettek tanulóink pixel technikával Szilvás Nóra segítségével. Az erős koncentrációt igénylő feladatot nagyon összehangoltan oldották meg.

2019. április 30-án a Szín-kör-játék – „Játszva tanulni” dramatikus műhelyben Szent Györgyé volt a főszerep. Az utolsó alkalmon a tanulók Zöld-Györgyről szóló mesékkel ismerkedhettek meg, majd Vigh Laura vezetésével a sárkánnyal is „megküzdhettek”.

Gingalló pályázat – ötödik műhelyfoglalkozások

2019. április 1-jén a Szín-kör-játék – „Játszva tanulni” dramatikus műhely tagjai látogattak el a Hagyományok Házába Vigh Laura vezetésével. A „Tessék, tessék jó portéka, egynek sincsen maradékja” című múzeumpedagógiai foglalkozás keretében a tanulók megcsillogtathatták tehetségüket és a nemezelést is kipróbálhatták. Végeredményül csodás virágok születtek.

2019. április 15-én ötödik alkalommal tartotta meg Boros Dávidné Ágota a „Cickom…”– zeneművészeti műhely foglalkozást a húsvét témakörében. a gyerekek megismerkedtek különböző játékokkal, locsoló- és csúfoló versekkel.

Április 15-én délután az 5. „Így tedd rá!” – néptánc foglalkozáson már készültünk a nagy bemutatkozóra Markielné Mészáros Márta vezetésével. A leányok az üveges táncot, a fiúk pedig a botos ugratót gyakorolták. A népdal éneklése és a „csúfolódók” eljátszása tette fel a koronát a jó hangulatú foglalkozásra.

2019. április 17-én a „Kéz-csodák” – kézműves népi hagyományőrző műhelyben a húsvété volt a főszerep. A tanulók kipróbálhatták a különböző tojásfestési technikákat Szilvás Nóra vezetésével. A program nagyon vidám, színekben és csillogásban gazdag volt.

2019. április 17-én megtartottuk a „Süssünk, süssünk valamit!” – népi eledelek ötödik műhelyfoglalkozását Kirilla Gabriella vezényletével. Az óra keretén belül a gyerekek megismerkedtek a húsvéti kalács elkészítésének formájával. A lágy sütemény igazán ünnepi, húsvétkor pedig elmaradhatatlan. Az anyagok előkészítése és kimérése után a tésztát dagasztották és kelesztették. A pihentetés és formázás után a sütést követően jóízűen elfogyasztották.

Gingalló pályázat – negyedik műhelyfoglalkozások

2019. március 11-én a „Kéz-csodák” – kézműves népi hagyományőrző műhely tagjaival második alkalommal vettünk részt a Hagyományok Házában lévő foglalkozás-sorozaton Szilvás Nóra kíséretében. Ez alkalommal az Itt a bicska, bugyli bicska című műhely volt soron. Gyerekeink betekintést nyerhettek a fafaragás rejtelmeibe, és elkészíthették saját fakanalukat.

2019. március 18-án negyedik alkalommal tartotta meg Boros Dávidné Ágota a „Cickom…”– zeneművészeti műhely foglalkozást. A gyerekekkel, a már eddig megismert dalok és játékok ismétlése mellett, folyamatosan újakat is tanulnak. Nagy öröm látni, milyen örömmel és élvezettel vesznek részt a foglalkozáson, és hogy kultúránk gazdag öröksége milyen sokrétűen fejleszti a tanulókat.

Március 18-án délután 4. alkalommal tartottuk meg az „Így tedd rá!” – néptánc foglalkozást Markielné Mészáros Márta vezetésével. A tanulók körében nagyon népszerű a foglalkozás. A fiúk egyre ügyesebben ugrálnak a bottal. A lányoknál még mindig az üveges tánc arat nagy sikert.

2019. március 19-én a Szín-kör-játék – „Játszva tanulni” dramatikus műhelyében a furfang volt a téma A róka, a medve és a szegény ember című népmese kapcsán. A tanulóknak a játékok során nagyon furmányosnak, kreatívnak kellett lenniük, hogy túljárjanak Vigh Laura foglalkozás vezető, valamint egymás eszén.

2019. március 20-án megtartottuk a „Süssünk, süssünk valamit!” – népi eledelek negyedik műhelyfoglalkozását, ahol a gyerekek a fonott kalács készítésével ismerkedhettek meg Kirilla Gabriella vezényletével. A kovász elkészítése után a tészta dagasztásával, majd kelesztésével kezdtük el a munkafolyamatot. A legizgalmasabb feladatnak a kalács fonását tartották a tanulók. Végül az elkészült süteményt tejjel és kakaóval fogyasztották el.

Gingalló pályázat – harmadik műhelyfoglalkozások

2019. március 4-én iskolánk tanulói a Kéz-csodák – kézműves népi hagyományőrző műhely keretén belül részt vettek a Hagyományok Házában megrendezett Kákán is csomót kötünk című foglalkozáson Szilvás Nóra kíséretében. Gyerekeink nagyon élvezték mind a múzeumpedagógia, mind a kézműves foglalkozást, ahol szép karkötőket készítettek maguknak.

Hétfőn a „Cickom…”– zeneművészeti műhely 3. foglalkozásán Boros Dávidné vezetésével, további gyermekjátékokkal és dalokkal ismerkedtek meg diákjaink.

Hétfő délután az Így tedd rá! – néptánc foglalkozáson Markielné Mészáros Mártával a tanulók átismételték az eddig tanult mozgásos gyerekjátékokat, illetve a tánclépéseket a dunántúli ugrós dallamokra.

2019. március 5-én a Szín-kör-játék – „Játszva tanulni” dramatikus műhelyben a tanulók megismerkedtek Gergő juhász kanala című népmesével. Majd ehhez kapcsolódó kreatív, fantázia dús játékokat próbálhattak Vigh Laura vezetésével.

2019. március 6-án, megtartottuk a „Süssünk, süssünk valamit!” – népi eledelek 3. műhelyfoglalkozását, aminek keretében gyümölcskenyeret sütöttünk Kirilla Gabriella segítségével. A sütemény elkészítéséhez többféle aszalt gyümölcsöt és különböző magvakat használtunk fel. Többek között: sárgabarack, vörös áfonya, mazsola, dió, mogyoró, kesudió, mandula. Tanulóink lelkesen ízlelgették az általuk kevésbé ismert ízeket, és örömmel kínálták egymást az elkészült gazdagon ízesített kenyérből.

Gingalló pályázat – második műhelyfoglalkozások

2019. február 25-én a „Cickom…”– zeneművészeti műhely 2. foglalkozása keretében további gyermekjátékokkal és dalokkal ismerkedtek meg diákjaink Boros Dávidné Ágota segítségével, melyek játékos, vidám légkört teremtenek a fejlődés számára.

Február 25-én délután 2. alkalommal tartottuk meg az Így tedd rá! – néptánc foglalkozást Markielné Mészáros Márta vezetésével. A programon mozgásos gyerekjátékokat, illetve dunántúli ugrós dallamokat tanultunk. A dalokat tapssal, dobogással kísértük. A táncok lépéseit különböző ritmusképletre gyakoroltuk. A foglalkozás egyre népszerűbb a gyermekek körében, szinte az egész alsó tagozat jelen volt. Óriási sikert aratott a lányok körében az üveges tánc, illetve a fiúknál a botok átugrása.

Február 25-én a Kéz-csodák – kézműves népi hagyományőrző foglalkozás 2. alkalmának témája a farsang volt, ahol tanulóink megismerkedhettek a farsangi időszak szokásaival, illetve álarcot készítettek maguknak Szilvás Nóra vezetésével.

2019. február 26-án a Szín-kör-játék – „Játszva tanulni” dramatikus műhelyben a farsangé volt a főszerep. A tanulók farsangi mesékkel, népszokásokkal ismerkedhettek. Vigh Laura vezetésével mindenki valami másnak a bőrébe bújhatott.

2019. február 27-én, a „Süssünk, süssünk valamit!” – népi eledelek műhelyben a tanulók komatálat készítettek Kirilla Gabriella segítségével. Miután elkészült, az iskolában kicsik és nagyok egyaránt megkóstolták.

Gingalló pályázat – első műhelyfoglalkozások

2019. február 11-én az NTP-KTK-18-A-0007 kódjelű, „A hazai kettős vagy többszörös különlegességű tehetségeket segítő tehetséggondozó programok támogatása” című pályázat műhelyfoglalkozásai elkezdődtek.

Hétfőn, a „Cickom…” – zeneművészeti műhelyben a gyerekek különböző népi gyermekjátékokkal, dalokkal ismerkedhettek meg Boros Dávidné vezetésével.

Ugyanezen a napon a magyar néptáncok néhány alaplépésével is megismerkedte a tanulók az „Így tedd rá!”- néptánc műhelyfoglalkozásán, melynek vezetője Markielné Mészáros Márta. Kicsik és nagyok egyaránt élvezték.

Február 13-án, a „Süssünk, süssünk valamit!” – népi eledelek műhelyben a tanulók langallót készítettek Kirilla Gabriella segítségével. Miután elkészült, vittek kóstolót a többi tanulónak és a pedagógusoknak is. A langallónak és az ügyes kiskuktáknak is nagy sikere volt.

Február 18-án, a „Kéz-csodák” – népi hagyományőrző kézműves műhelyben a gyerekek megismerkedhettek a csuhé, gyékény, rafia, peddignád feldolgozásának lehetőségeivel, Szilvás Nóra vezényletével. Még a kosárfonást is kipróbálhatták a jelenlévők.

Február 19-én a Szín-kör-játék – „Játszva tanulni” dramatikus műhelyben A szorgalmas és a rest leány című magyar népmesét dolgoztuk fel a gyerekekkel, és hozzá kapcsolódó játékokat játszottunk. A tanulók végig nagyon szorgalmasak voltak, és nem restellték jól érezni magukat