NTP-INNOV-21-0048

Természettudományos tehetségműhely – Csodák Palotája

A Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű, „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázat természettudományos tehetségműhelyének tanulói 2022. március 31-én ellátogattak a Csodák Palotájába. Különböző tudományos termekbe kukkanthattak be és próbálhatták ki a játékokat, eszközöket. Körülnéztek A természet műhelyében, a Tudósok termébe. A legtöbb időt a Playbar-ban és az Űrállomáson töltötték, ahol regisztrálva pontokat gyűjthettek a különböző virtuális játékok során. Az Öveges színpadon különböző, érdekes kísérleteket mutattak. Volt alkoholos rakéta, égő mécsesek eloltása légágyúval és a kiáramló levegő irányának és kör alakú mintázatának szemléltetése füst segítségével.

Kicsik és nagyok egyformán jól érezték magukat, mindenki megtalálta az érdeklődésének megfelelő tevékenységet.


Digitális tehetségműhely – Campona Kockapark

2022. március 4-én a digitális tehetségműhely tanulói a Campona Kockaparkba látogattak, ahol profi hazai építők lenyűgöző kreációit tekinthették meg. A LEGO-elemekből valósághű épületek, működő járművek, filmjelenetek, diorámák, életképek épültek meg, és tárultak a szemük elé. A kiállítás annyira inspirálta diákjainkat, hogy megpróbáltak a tengernyi szabadon felhasználható kockából közösen alkotni valamit. A legnépszerűbb tevékenység a LEGO online játékok kipróbálása volt.

A program a Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű, „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázat során jött létre.


Digitális tehetségműhely – LEGO-mester modul

A Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű, „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázat digitális műhelye is elkezdte a munkát a tanulókkal 2022. február 2-től. A LEGO-mester modul során a 10 tanuló kiélhette fantáziáját és kreativitását a tervezések és alkotások során. A műhelyvezető, Pálfi Rita irányításával a csapat LEGO robotokat alkottak, majd közösen meg is építették azokat.

A főbb tevékenységek a következőkből álltak:

· Ismerkedés a LEGO-val, betekintés a keletkezésének történetébe

· LEGO kockákból egyszerűbb tárgyak megépítése megadott szempontok alapján

· Megismerkedés a LEGO Boost és LEGO Mindstorms eszközökkel, azok lehetőségeivel

· LEGO robotok megtervezése kiscsoportos munkaformában, az adott robotok megépítésének megkezdése,

· Végül a LEGO robotok építésének befejezése és azok tesztelése.

A gyerekek nagyon élvezték a munkát. Alig várják, hogy megmutathassák, miket alkottak.


Természettudományos tehetségműhely – Tudóspalánta modul

A Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű, „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázat tehetségműhelyei 2022. januárjában megnyitották kapuikat. A Tudóspalánta modul során a 10 tanuló különböző fizikai és kémiai kifejezésekkel ismerkedhettek meg, és kísérleteket is végezhettek. A főbb tevékenységek a következő voltak:

· Tanultak katapultot készíteni megadott anyagokból, majd tesztelték, átalakították, hogy az erők és mozgások összefüggéseit megismerjék.

· Tojást törés ellen megóvó berendezést fabrikáltak, a kész konstrukciókat tesztelték is. A gravitációs erő, közegellenállás és légellenállás összefüggéseinek felismerése volt ezzel a cél.

· Ezután következett a hidraulikus labirintus építése megadott alapanyagokból, a víz tulajdonságának, fizikai viselkedésének megfigyeléseként.

· Egyszerű áramkör készítése megadott alapanyagokból. Mi is kell hozzá? Néhány kábel, na meg citrom.

· Ecetsav reakcióinak megfigyelése során még vulkánkitörést is szimuláltak.

· Kristályosodás folyamatának megismerése során timsókristályokat, sókristályokat növesztettek.

Kicsik és nagyok egyformán élvezték a foglalkozásokat Fekete Dóra vezetésével. A gyerekek a jobbnál jobb élményekkel gazdagodtak, miközben a foglalkozások során tudásuk rengeteget új ismerettel bővült.