„Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban”
Örömmel értesítünk Mindenkit, hogy a Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű pályázaton intézményünk 1.120.000 forintos támogatásban részesül. A pályázat neve „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban”. A Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2021-2022. évi cselekvési programja alapján közzétett nyílt pályázat célja az innovatív tanulási környezet kialakítása és komplex tehetségsegítő programok támogatása. Ezáltal két új kezdeményezésű – egy természettudományos és egy digitális kompetenciákat elmélyítő – legalább 60-60 órás, élmény-, felfedezés- és alkotásközpontú, komplex tehetséggondozó programot tudunk megvalósítani, amelyek eredményeként tárgyiasult alkotás jön létre.
A pályázati kiírásnak eleget téve a programokat és műhelyfoglalkozásokat 2022. január 3. és június 30. között valósítjuk meg.
A szerződés teljesítéséről szóló adatok
Természettudományos tehetségműhely – Tudóspalánta modul
A Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű, „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázat tehetségműhelyei 2022. januárjában megnyitották kapuikat. A Tudóspalánta modul során a 10 tanuló különböző fizikai és kémiai kifejezésekkel ismerkedhettek meg, és kísérleteket is végezhettek. A főbb tevékenységek a következő voltak:
· Tanultak katapultot készíteni megadott anyagokból, majd tesztelték, átalakították, hogy az erők és mozgások összefüggéseit megismerjék.
· Tojást törés ellen megóvó berendezést fabrikáltak, a kész konstrukciókat tesztelték is. A gravitációs erő, közegellenállás és légellenállás összefüggéseinek felismerése volt ezzel a cél.
· Ezután következett a hidraulikus labirintus építése megadott alapanyagokból, a víz tulajdonságának, fizikai viselkedésének megfigyeléseként.
· Egyszerű áramkör készítése megadott alapanyagokból. Mi is kell hozzá? Néhány kábel, na meg citrom.
· Ecetsav reakcióinak megfigyelése során még vulkánkitörést is szimuláltak.
· Kristályosodás folyamatának megismerése során timsókristályokat, sókristályokat növesztettek.
Kicsik és nagyok egyformán élvezték a foglalkozásokat Fekete Dóra vezetésével. A gyerekek a jobbnál jobb élményekkel gazdagodtak, miközben a foglalkozások során tudásuk rengeteget új ismerettel bővült.
Digitális tehetségműhely – LEGO-mester modul
A Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű, „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázat digitális műhelye is elkezdte a munkát a tanulókkal 2022. február 2-től. A LEGO-mester modul során a 10 tanuló kiélhette fantáziáját és kreativitását a tervezések és alkotások során. A műhelyvezető, Pálfi Rita irányításával a csapat LEGO robotokat alkottak, majd közösen meg is építették azokat.
A főbb tevékenységek a következőkből álltak:
· Ismerkedés a LEGO-val, betekintés a keletkezésének történetébe
· LEGO kockákból egyszerűbb tárgyak megépítése megadott szempontok alapján
· Megismerkedés a LEGO Boost és LEGO Mindstorms eszközökkel, azok lehetőségeivel
· LEGO robotok megtervezése kiscsoportos munkaformában, az adott robotok megépítésének megkezdése,
· Végül a LEGO robotok építésének befejezése és azok tesztelése.
A gyerekek nagyon élvezték a munkát. Alig várják, hogy megmutathassák, miket alkottak.
Digitális tehetségműhely – Campona Kockapark
2022. március 4-én a digitális tehetségműhely tanulói a Campona Kockaparkba látogattak, ahol profi hazai építők lenyűgöző kreációit tekinthették meg. A LEGO-elemekből valósághű épületek, működő járművek, filmjelenetek, diorámák, életképek épültek meg, és tárultak a szemük elé. A kiállítás annyira inspirálta diákjainkat, hogy megpróbáltak a tengernyi szabadon felhasználható kockából közösen alkotni valamit. A legnépszerűbb tevékenység a LEGO online játékok kipróbálása volt.
A program a Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű, „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázat során jött létre.
Természettudományos tehetségműhely – Csodák Palotája
A Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű, „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázat természettudományos tehetségműhelyének tanulói 2022. március 31-én ellátogattak a Csodák Palotájába. Különböző tudományos termekbe kukkanthattak be és próbálhatták ki a játékokat, eszközöket. Körülnéztek A természet műhelyében, a Tudósok termébe. A legtöbb időt a Playbar-ban és az Űrállomáson töltötték, ahol regisztrálva pontokat gyűjthettek a különböző virtuális játékok során. Az Öveges színpadon különböző, érdekes kísérleteket mutattak. Volt alkoholos rakéta, égő mécsesek eloltása légágyúval és a kiáramló levegő irányának és kör alakú mintázatának szemléltetése füst segítségével.
Kicsik és nagyok egyformán jól érezték magukat, mindenki megtalálta az érdeklődésének megfelelő tevékenységet.
Természettudományos tehetségműhely – Műszaki-szaki modul
A Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű, „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázat természettudományos tehetségműhelyének másik moduljában 2022. április elején megkezdődtek a munkálatok. A Műszaki-szaki modul során a 10 tanuló műszaki ismeretei bővülhettek. A főbb tevékenységek a következők voltak:
· Műanyag, majd fém építőelemekből modelleztek különböző alakzatokat, formákat
· Golyópályákat építettek és megfigyelték a golyók sebességét
· Ezután pályaépítő játék segítségével figyelték meg a gravitációs erő hatásait, kölcsönhatásait
· Térbeli alakzatokat és golyópályákat készítettek mágneses Geomag elemekből.
Kicsik és nagyok egyformán élvezték a foglalkozásokat Domiter Anita vezetésével. A gyerekek jobbnál jobb élményekkel gazdagodtak, miközben a foglalkozások során tudásuk rengeteg új ismerettel bővült.
Digitális tehetségműhely – Prog-bot modul
A Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség által meghirdetett nyílt, NTP-INNOV-21 kódjelű, „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázat digitális műhelye is elkezdte a munkát a tanulókkal 2022. április 1-től. A Prog-bot modul során a 10 tanuló a programozás játék rejtelmeibe nyert betekintést a műhelyvezető, Kozma Kitti irányításával.
A főbb tevékenységek a következőkből álltak:
· Ismerkedés a programozás alapjaival
· Scotie GO! játék szabályainak megismerése, programozási ismeretek bővítése a játék segítségével
· A megépített LEGO robotok programozása.
A gyerekek nagyon élvezték a munkát. Alig várják, hogy megmutathassák, hogyan tudják mozgatni a robotokat.
Zárórendezvény
2022. június 13-án rendeztük meg az NTP-INNOV-21-0048 kódjelű „Tud a Tolnai! – Tudományos tehetségfejlesztés a JEGYMIÁI-ban” című pályázatunk zárórendezvényét. A családi- és projektnap keretében diákjaink és vendégeink természettudományos és digitális foglalkozásokon vehettek részt. A program során a négy modul műhelyfoglalkozásain a résztvevő tanulók elmesélték és bemutatták, hogy milyen tevékenységeket végeztek, majd a jelenlévők ki is próbálhattak néhány feladatot, kísérletet.
· A Tudóspalánta modulban a kisebbek katapultot készítettek kupakokból és pálcikákból, majd összemérték, hogy kinek mekkorát lő a szerkezete. A nagyobbak ételfesték, szódabikarbóna és ecet felhasználásával vulkánkitörést imitáltak.
· A Műszaki-szaki modulban műanyag és fém építőelemek összeszerelésével különböző alakzatokat készíthettek. Golyópályát építhettek, valamint a mágneses Geomag-gal játszhattak kicsik és nagyok egyaránt.
· A LEGO-mesternél könnyebb és nehezebb figurákat alakzatokat raktak össze „mesterfokon” a látogatók.
· A Prog-bot modulban a Scotie GO! társasjátékkal és a programozás alapjaival ismerkedett a társaság. A kicsik a BeeBot robotokat is beprogramozhatták és irányíthatták. A nagyok pedig a foglalkozások során kirakott LEGO-robotot mozgathatták.
A pályázat témáival kapcsolatban rajz- és fotópályázatot hirdettünk tanulóink részére, melyből a zárórendezvényen kiállítást tartottunk. A vendégeknek lehetőségük nyílt szavazni az alkotásokra a projektnap időtartama alatt.
A zárórendezvényen az iskola Szín-kör-játék és Furulya tehetségműhelyei által, Séverine Vidal – Farkas doktor című közös produkcióját tekinthettük meg, majd a közönség szavazás eredményhirdetését is meghallgattuk.
A program végén állófogadás keretében megvendégeltük diákjainkat sajtburgerrel és sültkrumplival.